مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده ممکن است سبب بی خوابی شوند

11 دسامبر 2019- تخمین زده می شود که 30٪ از بزرگسالان با بی خوابی در چالش هستند. حال یک مطالعه جدید توسط محققان کالج پزشکی و جراحان Vagelos در دانشگاه کلمبیا نشان داده است که رژیم غذایی ممکن است تا حدودی در اختلال خواب نقش داشته باشد.

محققان دریافتند که بروز بی خوابی در زنان یائسه ای که از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات استفاده می کنند- بویژه کربوهیدراتهای تصفیه شده یا فرآوری شده، نظیر مواد غذایی حاوی قند افزوده، نوشابه های گازدار، برنج سفید و نان سفید،- بسیار محتمل تر است. زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بیشتری سبزیجات، فیبر، و میوه های کامل (آب میوه) بود، کمتر در معرض مشکلات بی خوابی بودند.

این یافته ها 11 دسامبر به صورت آنلاین در merican Journal of Clinical Nutrition Aمنتشر شد.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، خواب کوتاه مدت و اختلالات خواب با مشکلات قلبی عروقی، دیابت و افسردگی مرتبط هستند. به همین دلیل، محققان درصدد یافتن شیوه های پیشگیری یا درمان بیخوابی و سایر اختلالات خواب هستند.

دکتر James Gangwisch، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: بی خوابی اغلب با درمانهای رفتار شناختی یا داروها درمان می شود، اما این درمانها می توانند گران باشند یا با عوارض جانبی همراه باشد. با شناسایی عوامل دیگری که منجر به بی خوابی می شوند، ممکن است مداخلات ساده و کم هزینه و با عوارض جانبی احتمالا کمتری را پیدا کنیم.

محققان اظهار داشتند که هنوز مشخص نیست که آیا مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده منجر به بیخوابی می شود یا اینکه افراد مبتلا به بیخوابی تمایل بیشتری به مصرف اینگونه خوراکی ها بخصوص مواد قندی دارند.

دکتر Gangwisch در این باره گفت: انواع  و مقادیر مختلف کربوهیدرات ها میزان قند خون را به درجات مختلفی افزایش می دهند. کربوهیدراتهای بسیار تصفیه شده مانند قندهای افزوده، نان سفید، برنج سفید و نوشابه ها دارای شاخص گلایسمیک بالاتری هستند و باعث افزایش سریعتر قند خون می شوند. او افزود: هنگامی که قند خون به سرعت بالا می رود، بدن شما با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می دهد، و در نتیجه ی آن قند خون پایین می آید که می تواند منجر به ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می تواند در خواب اختلال ایجاد کند. محققان این فرضیه را مطرح كرده اند كه افزایش و افت سریع قند خون پس از خوردن كربوهیدرات های تصفیه شده ، می تواند باعث بی خوابی شود.

منبع:

https://www.cuimc.columbia.edu/news/refined-carbs-may-trigger-insomnia-finds-study